Thursday, August 7, 2008

SEJARAH—Pemaafnya Rasulullah



Setelah diperintahkan oleh Allah supaya menyebarkan dakwah Islamiah secara terang-terangan, maka Rasulullah menjalankan tugas baginda dengan penuh hikmah tetapi ditentang habis-habisan oleh kafir Quraisy Makkah. Selepas itu, baginda berubah arah ke perkampungan Thaif yang amat subur tanaman anggur. Malangnya, pemikiran orang-orang di perkampungan Thaif telah diracuni oleh Musyrikin Quraisy yang membenci baginda.

Sesampai di Thaif, semua orang memulaukan Rasulullah yang ditemani oleh Zaid bin Tsabit. Lontaran batu-batu ke batang tubuh mereka menjadi sambutan hangat ahli kampong. Manakala Zaid terus melindungi baginda Rasul supaya baginda tidak tercedera. Tetapi, badan baginda yang mulia itu tetap terluka dan keluarlah darah.

Ketika Rasulullah dan Zaid bin Tsabit melepaskan lelah di bawah sepohon pokok tiba-tiba malaikat Jibrail datang kepada Rasulullah dan meminta izin untuk menghempap penduduk Thaif yang biadap tadi dengan bukit safa. Meskipun dilukai dan dimaki hamun oleh penduduk Thaif, namun baginda tidak mengizinkan malaikat Jibrail berbuat demikian. Malah, baginda bersabda, “ Sesungguhnya mereka tidak tahu” Ternyata baginda memaafkan orang-orang yang menyakiti baginda. Itulah sifat Rasulullah yang mempunyai pandangan yang jauh di dalam gerakkerja dakwah untuk memastikan Islam terus bersinar di atas muka bumi ini............-SNZ

No comments: